Helt rätt

Jag tycker att det Mathilde skrev till Kenza här: http://kenzas.se/2008/may/mandag-1.html#comment/ var helt rätt.



Postat av: Mathilde

Hej kenza. Har länge tänkt skriva till dig om detta. Läser din blogg då oh då, och du verkar vara en smart tjej som skriver roligt och intressant och det märks ju på dina läsare. Dom är rätt många menar jag. Men det finns en sak jag undrar.
Känner du dig inte oerhört egoistisk när du genom all din shopping tar så otroligt mycket av planetens resurser endast till dig själv? Känner du inte skuld till planeten och alla människor du tar resurser ifrån?
Vi måste leva inom ramen för vad vår jord klarar av. Vi har inte hur mycket resurser som hälls! Som vi lever nu sitter vi här i västvärlden och håller på majoriteten av planetens resurser medan folk, samtidigt som du står i affären och väljer ett par nya sommarskor, svälter eller om de har tur går och besprutar sina torra åkrar med gifter för att försörja sig på vår stora efterfrågan om varor. Vi har inte oändliga resurser. De tar slut. Och vi har redan förbrukat för mycket. Har du någon koll på hur det här fungerar? Jag bara undrar av ren nyfikenhet. Jag hoppas bara att du och andra storshoppare tänker sig för nästa gång ni står framför valet "att köpa eller icke köpa" i affären. Det handlar om vad vi behöver, inte vad vi vill ha. Vi måste tänka om, tänka långsiktigt. Jag tänker på alla dina miljontals läsare som påverkas av vad du skriver. Även jag blir så otroligt shoppingsugen när jag kollar på dina bilder av skit snygga kläder. Men vadå? Det här är små obetydliga saker i det stora hela och den faktan suddar du ut på din blogg.
Hoppas du tog till dig detta på rätt sätt, menar självklartinte att peka ut dig. Men du vet också att du har stor makt att påverka genom din blogg och att du också gör det, och men med tanke på vår framtid gör du det inte, som det ser ut nu, på något positivt sätt. Hoppas du i framtiden vill göra dina läsare mer medvetna om att allt de köper, kommer från naturen. Och att du kanske berättar lite om hur kläder och konsumtion och vår natur hänger ihop. Jag vill tipsa dig om dokumentären Planeten som finns att se på svts hemsida. Det ger verkligen en inblick i vårt stora konsumtions problem på ett mycket intressant sätt. Lycka till!
Kram Mathilde

2008-05-05 @ 13:20:21
URL:
http://globalthought.blogg.se/



Jag hatar när hon skriver om sin dagens shopping, hur många läsare hon påverkar att också överkonsumera kläder!
Läs Mathildes blogg: http://globalthought.blogg.se/ 

Kommentarer om inlägget
Postat av: anna

det var bra skrivet av matilda

2008-05-06 @ 15:57:03
URL: http://skitsnackmeanna.blogg.se
Postat av: Mathilde

Tusen tack för ditt stöd och din kommetar. Det gör mig varm i hjärtat att höra att andra förstår, bryr sig och gör små saker som bidrar med en liten förändring. Det är vi som ÄR skillnaden. Tack än en gång Kram Mathilde

2008-05-06 @ 20:43:54
URL: http://www.globalthought.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0